Мета уроку: закріпити знання та навички знаход¬ження квадратного кореня з добутку, дробу, степеня за означенням та властивостями арифметичного квад-ратного кореня; формувати навички знаходження зна¬чень виразів та розв'язування рівнянь, які містять квад¬ратні корені; розвивати логічне мислення, обчислю¬вальні навички та пам'ять; виховувати інтерес до ма¬тематики, до українських народних традицій через математику.
Обладнання: плакат «Опорний конспект», картки для усних вправ, «абаки», картки для самостійної ро¬боти, виставка рушників, макет української хати, візе-рунки для оцінювання, орнаменти, комп’ютер, мультипроектор , презентація.
ХІД УРОКУ
«У щастя людського два рівних є крила: Троянди й виноград, красиве і корисне» М.Рильський І. Організаційний момент. Урок починається із вступного слова вчителя. Сьогодні у нас — незвичайний урок, Зібралось гостей тут багато. Бо тема, яку ми розглянемо всі, — корінь квадратний Ідея уроку — теж непроста, Вивчити треба багато. Сьогодні у нас — незвичайний урок, Зібралось гостей тут багато. Бо тема, яку ми розглянемо всі, — корінь квадратний Ідея уроку — теж непроста, Вивчити треба багато. І корінь квадратний — важливий такий, З корінням народу з'єднати. Учитель оголошує тему, мету уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Запитання 1. Що називається квадратним коренем?
2. Сформулюйте означення арифметичного квад¬ратного кореня.
3. Як знайти квадратний корінь з добутку; дробу; степеня?
4. При яких значеннях а вираз має зміст?
5. Чи має рівняння х2 = а корені, якщо а < 0 ?
2. Усні вправи Учитель демонструє картку із завданням. Слайд 1. 7 0,25 0,5 3+ =4 3 =6 Учні усно виконують дії і за допомогою «абаків» (
мал. 1)
дають відповіді. 1 2 1 2 3 1 2 1 4 5 3 4 6 7 8 9 7 8 9 4 5 6 7 8 9 6 7 8 9 Мал. 1. III. Вікторина. Епіграфом нашого уроку є слова М.Рильського про єдність красивого і корисного. Сьогодні ми спробуємо поєднати: корисне — квад¬ратний корінь, з красивим — українським рушником. Український рушник... І сучасну, й традиційну осе¬лю в Україні важко уявити без нього. Тчуть його і вишивають досі. Першоосновою рушника було полот¬но (обрус), яке виготовлялося вручну і широко вико-ристовувалося в побуті, від чого і стало називатися «руч¬ником», а потім «рушником». Відповідно до функцій, які виконував рушник, йому давалися назви: «утирач» — для обличчя та рук; «стирок» — для посуду та стола; «покутний» — для прикрашання ікон та портретів; «намітка» — головний убір заміжньої жінки (руш¬ник довжиною до 8 м). А скільки пов'язано з ним звичаїв та обрядів. Без рушника, як без пісні, не обходилися заручини та ве¬сілля, народження дитини та проводи, спорудження нової оселі та зустріч гостей. Він і нині символізує щиру любов і незрадливість, щедрість та повагу. «...і на тім рушникові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, і вірна любов». Та загадковим для багатьох поколінь залишається «Диво-рушник» — оберіг від небажаного та небезпеч¬ного. Сила його — у візерунках, які можна читати, як читають книжки. То ціла наука (як сама математика). За її допомогою ми дізнаємося про візерунок «Диво-рушника». Для проведення вікторини клас ділиться на три команди. Умови вікторини За правильну відповідь учень одержує візерунок червоного кольору (мал. 2), за відповідь з недоліками — чорного кольору. Виграє команда, у якої найбіль¬ша кількість візерунків червоного кольору. Запитання вікторини 1. Які орнаменти використовують для вишивання рушників? Щоб дістати відповідь, обчисліть значення виразів у кожному рядку таблиці 1, порівняйте їх і найбільше значення запишіть у першому стовпчику, а найменше — у другому. (Завдання демонструється за допомогою мультипроектора). Слайд 2.
|